Przestrzeń FILMOWA

Działalność PRZESTRZENI FILMOWEJ obejmuje bezpłatne i ogólnodostępne seanse filmowe, dyskusje, warsztaty oraz kursy, atelier filmowe, spotkania ze znanymi twórcami. Przestrzeń otwiera także przed zainteresowanymi możliwość aktywnego uczestnictwa (wolontariat, praktyki studenckie) w wydarzeniach filmowych i artystycznych w naszym mieście. Do 2010 roku koordynowana przez twórców Międzynarodowego Festiwalu Reportażu i Dokumentu Camera Obscura.

 

ARCHIWUM

AFF-Era, 30 stycznia - 4 lutego 2011
Akademicka Przestrzeń Kulturalna WSG włączyła się w 26. edycję AFF-Ery Filmowej organizowaną przez Pałac Młodzieży w Bydgoszczy. AFF-Era to przegląd filmów adresowany do wszystkich miłośników kina, a także niezwykle cenna oferta edukacyjna dla młodych widzów. Gównym obszarem tematycznym 26. AFF-Ery był bunt i jego kinowe reprezentacje. Tygodniowi filmowego święta towarzyszyły warsztaty filmowe, fotograficzne, taneczne, plastyczne oraz dziennikarskie. Ponadto ofertę imprezy tradycyjnie wzbogaciły wykłady i formy dyskusyjne z filmoznawcami z największych ośrodków naukowych w Polsce. W Akademickiej Przestrzeni Kulturalnej WSG odbyło się spotkanie z organizatorami Festiwalu Camera Obscura, warsztaty fotograficzne w Muzeum Fotografii, warsztaty reportażowe z Marcinem Żurańskim oraz filmowe z Markiem Mikielewiczem.


Seanse pod hasłem: „FILMOWE OBLICZA…”, a w ramach tego spotkania:

• Jedynego w Polsce Dyskusyjnego Klubu Reportażu i Dokumentu Festiwalu CAMERA OBSCURA – pokazy filmów dokumentalnych i reportaży opowiadających o sprawach ważnych, podejmujących niejednokrotnie tematy kontrowersyjne. Oferta obejmuje pozycje z repertuaru największych polskich festiwali poświęconych sztuce dokumentu w naszym kraju: Planete Doc Review, Krakowski Festiwal Filmowy, Festiwal Sztuki Reportażu CAMERA OBSCURA. Program jest także tworzony w oparciu o współpracę z najważniejszymi producentami filmów dokumentalnych i reportaży telewizyjnych w Polsce (m. in. TVN, TVP, HBO). Prezentacja staje się czasem zaledwie pretekstem do spotkania z twórcami oraz ekspertami i poważnej dyskusji wokół wybranego tematu przewodniego. Gośćmi specjalnych seansów DKR-u byli już m. in. Minister Radosław Sikorski, Jacek Bławut i Marek Piotrowski, Sylwester Latkowski, Jarosław Jabrzyk.
 
 
 
Sylwester Latkowski fot. archiwum CAMERA OBSCURA


Akademickiego Klubu Filmowego – pokazy filmów fabularnych – najnowszych artystycznych objawień i arcydzieł klasyków sztuki filmowej, czasem filmy niszowe, czasem filmowe eksperymenty, ale niemal zawsze kino niepokorne, idące pod prąd. Seanse poprzedzone krótką prelekcją wprowadzającą w temat dzieła i przybliżającą sylwetki jego twórców. Prowadzi Radosław Zawadzki.

Warsztaty filmowe i kursy:

• Atelier filmowe powołane przy Dyskusyjnym Klubie Reportażu i Dokumentu – jeśli otaczająca rzeczywistość inspiruje Cię do sięgnięcia po cyfrową kamerę, masz pomysły i determinację by podzielić się z innymi historiami opowiedzianymi za pomocą obrazu i dźwięku zapraszamy Cię do współpracy. Zapewnimy odpowiednie warunki techniczne oraz opiekę zawodowców, by Twój pomysł zaistniał na dużym ekranie. Aktualnie w ramach Atelier powstał reportaż o Sebastianie Malinowskim – jest to pierwsza w pełni samodzielna, studencka realizacja filmowa integrująca studentów różnych bydgoskich uczelni wyższych (WSG, UKW).

 
Fot. archiwum CAMERA OBSCURA
 

• Kursy: OPERATOR KAMERY CYFROWEJ, MONTAŻ CYFROWY, ZREALIZUJ SWÓJ FILM KOMÓRKĄ, REPORTAŻ TELEWIZYJNY

• Wakacyjne warsztaty Letniej Szkoły Reportażu i Dokumentu – realizowane przez Fundację ART-HOUSE. Młodzi adepci dziennikarstwa i filmu, pod opieką profesjonalistów, w kilkuosobowych zespołach kręcą krótkie reportaże i etiudy dokumentalne. Tematów dostarcza Bydgoszcz i otaczająca nas rzeczywistość.
 
 
Fot. Michał Leśniewski


• Autorski program edukacyjny dla młodzieży szkolnej pn. Lekcje Filmu Dokumentalnego:

- spotkania przygotowywane przez specjalistów i dedykowane zarówno młodzieży w wieku gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym, jak i jej opiekunom i nauczycielom;
- program daje możliwość poznawania dzieł kinematografii dokumentalnej w atmosferze kinowej;
- Lekcje Filmu Dokumentalnego opierają się na projekcjach oraz wspólnych analizach i rozmowach w gronie ludzi kina;
- zajęcia uczą, jak w świecie nasyconym schematami bigbrotherów czy pseudodokumentów dostrzegać i rozpoznawać rzeczywistość nieulepszoną;
- seanse dokumentalne wprowadzają w świat różnych kultur i zjawisk z całego świata; Doc-Talk, czyli spotkania z dokumentem artystycznym i osobistym, polskim i niepolskim, także z autorami, o naszych codziennych sprawach;

Film dokumentalny coraz bardziej zmienia oblicze współczesnego kina. Kierunek rozwoju kinematografii oscyluje wokół twórczości dokumentalnej, która wciąż jest rozpoznawana i uznawana przez krytyków, widzów, festiwale, kluby filmowe i telewizyjne podwórka filmowe. Powstające obecnie coraz liczniej sieci producenckie i dystrybucyjne współtworzą także wirtualną przestrzeń świata dokumentu, tzw. D-world. Jego członkowie antycypują zbliżający się boom dokumentu w kinach. Nie oczekując jednak wcale oficjalnego przyjęcia filmu dokumentalnego na salę kinową, bezwstydnie pokazują dzieła dokumentalne na wielkich ekranach instalowanych w przestrzeniach teatrów, parków, oper, lotnisk, świątyń czy boisk szkolnych i akademickich, jak i na ekranach coraz większych telewizorów, przyczyniając się do rozkwitu odbioru społecznego tego nurtu twórczości filmowej.
 
• cykl spotkań z dokumentem i reportażem "Dokument i reportaż filmowy jako źródło wiedzy o współczesnym świecie"

 

© 2015 Wyższa Szkoła Gospodarki